toekomstklas
  • 21e eeuwse thema's
  • digitale geletterheid & ICT
  • Probleemoplosvaardigheden
  • kritisch denken
  • creativiteit
  • samenwerken & communiceren
  • zelfregulatie
Werkvormen, lessuggesties en verwerkingsopdrachten in de 21e eeuw

Blog van toekomstklas

Twee stappen vooruit, één stap terug...

28/4/2016

2 Reacties

 

Toekomstgericht onderwijs in een praktijkgroep op het speciaal onderwijs cluster 4.

Foto
​De leerlingen waarmee ik werk zijn allen gediagnosticeerd met een psychiatrische- en/of gedragsstoornis. Iedere dag met deze leerlingen is anders en  iedere dag zijn er nieuwe uitdagingen.
Als leerkracht kijk ik naar de kwaliteiten van kinderen. Wat zijn de mogelijkheden?  waar zijn ze goed in en waar ligt de kracht van de leerling? Niet kijken naar belemmeringen, maar eruit halen wat erin zit.

Een groot aantal leerlingen leeft in het hier en nu. Zo zei een leerling afgelopen week tijdens het thema W.O. II :  ‘twee minuten stil zijn om 20:00 uur tijdens dodenherdenking, dat ga ik echt niet doen’. ‘Daar heb ik toch niks meer mee te maken’.
Voor veel van mijn leerlingen lastig is om terug te blikken en stil te staan bij belangrijke gebeurtenissen in het verleden.
Terugkijken naar het verleden, het bespreekbaar houden van deze gebeurtenissen en met feiten komen. Dat is wat deze leerlingen nodig hebben.

Als het al ingewikkeld is om terug te kijken naar het verleden, hoe kan ik deze leerlingen dan ‘klaarstomen’ voor de toekomst? Ze leven in het heden. Het verleden en toekomst lijken ‘vage’ begrippen. Aan mij als leerkracht de taak om het verleden en de toekomst ‘levend’ te maken. ‘Bestaat er dan een 3D geprinte maanbasis’? ‘Wel cool’! De leerlingen krijgen de opdracht om na te denken over een  maanbasis. En deze later te ontwerpen.
 
Het is in ieder geval zeker dat door technologie en digitalisering de maatschappij veranderd. Technologie zal een grotere rol gaan spelen in de samenleving. Er wordt in de toekomst verwacht dat mijn leerlingen over 21e -eeuwse vaardigheden beschikken. Uiteraard zijn er belemmeringen, maar deze zijn niet onoverkomelijk. Ik vind het belangrijk mijn leerlingen 21e -eeuwse vaardigheden te laten ontwikkelen door ze verschillende  werkvormen en verwerkingsopdrachten aan te bieden. Soms betekent dat twee stappen vooruit en één stap terug. Maar dat is wat deze leerlingen nodig hebben.
 
Tim van den Heuvel
Leerkracht so

© toekomstklas
2 Reacties
Lonneke Thijs
28/4/2016 17:49:52

Mooi geschreven!

Antwoord
Marcel Janse
28/4/2016 18:25:43

Mooie inkijk hoe het onderwijs wordt vormgegeven op deze school, met oog voor de veranderende maatschappij.

Antwoord



Laat een antwoord achter.

    Door:

    Rudger Minnee

    Archieven

    Juli 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Augustus 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016

    Categorieën

    Alles
    Project De 2e Kamer
    Project Planetarium
    Project ROBOTS!
    Scholing
    Terra Nova
    Toekomstklas Daagt Uit! Filosoferen In De Klas.
    Toekomstklas Daagt Uit! Programmeren.
    Toekomstklas Stelt Zich Voor
    Toekomstklas Tipt
    Word Ook Toekomstklasser!

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • 21e eeuwse thema's
  • digitale geletterheid & ICT
  • Probleemoplosvaardigheden
  • kritisch denken
  • creativiteit
  • samenwerken & communiceren
  • zelfregulatie