Ondertussen staat er al een 2e Raspberry Pi in een andere groep 8 en gebruik ik een 3e om het volgende programmeerproject (lampjes laten branden, dingen laten bewegen en programmeren op een display) voor te bereiden.
Maar na de eerste 5 weken programmeren in de klas, heb ik een aantal tips die ik jullie mee wil geven wanneer je zelf wilt gaan programmeren met de klas

Het werken met de verschillende programma’s vereist nogal wat (voor)kennis. Het is niet erg ingewikkeld, maar vraagt wel een tijdsinvestering. Gun jezelf deze tijd! Je hoeft niet alles te weten en te kunnen, maar je moet zelf zeker een goed script in scratch kunnen maken, python met Minecraft laten werken en een nummer kunnen maken met Sonic Pi. Ook is het aan te raden jezelf in de raspberry pi te verdiepen. Wat doet dat apparaatje eigenlijk allemaal? Wat betekenen de verschillende ‘terminalopdrachten’? Hoe voer je een update uit?
Maar je hoeft ook niet alles te weten…
Op het moment dat je met de raspberry aan de slag gaat, loop je ongetwijfeld tegen een hoop ‘problemen’ aan. De wifi doet het niet, een programma blijkt niet goed te zijn geïnstalleerd, een python opdracht werkt niet, de software crasht en je moet het complete geheugenkaartje opnieuw installeren… Ik maakte het in de afgelopen 6 weken allemaal mee.
Accepteer dat deze dingen mis gaan en ga op onderzoek uit ‘waarom’. Doe dit niet alleen! Betrek de leerlingen bij deze ‘zoektocht’. Zo zat ik meerdere malen samen met een leerling te zoeken naar ‘dat ene foutje’ in een script, of liet ik leerlingen zelf (her)installaties uitvoeren. Laat zien dat niet alles in één keer werkt…
Ontwikkel zelf materiaal.
Op het moment dat je zelf instructiekaarten/boekjes gaat maken, leer je ontzettend veel. Je kunt natuurlijk veel materiaal downloaden en gebruiken als uitgangspunt, maar het zelf maken is vele malen leuker en leerzamer! Probeer opdrachten te verzinnen die de creativiteit van leerlingen prikkelt. Daag ze uit een nummer te componeren in een bepaalde muziekstijl, laat ze een stad in de lucht bouwen met Minecraft of schrijf eens een script in scratch dat antwoord geeft op een vraag uit een lesboek!

Als leerkracht ben je geneigd om grip te willen houden op de lesstofinhoud. Je wilt weten wat- en hoe de leerlingen leren. Maar juist op momenten dat ik dit los liet, ontstonden er prachtige dingen. Zo programmeerde een leerling zoveel TNT in Minecraft dat de Pi 30 minuten nodig had om de ontploffing te genereren, of ‘herschreef’ een leerling het scratchscript van een spel dat zorgde voor hilarische uitkomsten.
Ga op onderzoek uit!
Er wordt enorm veel aangeboden met betrekking tot ‘programmeren in het onderwijs’. Er zijn boeken, gastlessen, leskisten, verschillende apparaten, software etc. Allemaal hebben ze één doel, leerlingen bekend maken met- en enthousiasmeren voor programmeren. Ga op onderzoek uit! Er zijn veel mogelijkheden, maar soms zijn ze goed verstopt…
Natuurlijk zijn er nog tal van andere tips te geven. Wissel bijvoorbeeld individueel werk met groepswerk af, differentieer in opdrachten (er zijn grote niveau- en interesseverschillen). Maar als laatste noot wil ik graag meegeven: