Beschikbare werkvormen
Hieronder vind je een aantal werkvormen die gebruikt kunnen worden om te werken aan de skill 'samenwerken & communiceren'.
Heb jij zelf een goede werkvorm, lessuggestie of verwerkingsopdracht? Klik dan HIER!
Kunnen samenwerken en communiceren zijn met elkaar verweven. ‘De basis van alle samenwerking is communicatie’, aldus Röhner en Wenke (2004). Veel scholen zijn bekend met het samenwerken. Vaker ligt de nadruk tijdens het samenwerken vooral op het ‘werken’ en minder op het ‘samen’. Dede (2009) beschrijft samenwerken als de mogelijkheid om te overleggen over een gedeeld probleem in een groep en de mogelijkheid om samen met anderen tot de oplossing van een probleem te komen. Röhner en Wenke (2004) voegen hieraan toe dat leerlingen bij het samenwerken verschillende taken en rollen aannemen, maar uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor het eindproduct delen. Daarbij is het belangrijk dat de leerlingen interesse hebben in zowel het eigen leerproces als dat van een ander (P21, 2015). Samenwerken kunnen wij samenvatten tot het samen realiseren van een doel waarbij je elkaar ondersteunt, helpt en aanvult.
SLO (2015) onderscheidt een aantal deelvaardigheden bij de skill communicatie:
- doelgericht kunnen uitwisselen van informatie met anderen (spreken, luisteren, de kern van een boodschap herkennen, effectief verwoorden, duidelijk zijn, ruis voorkomen);
- kunnen omgaan met verschillende communicatieve situaties (gesprekken, presentaties, debatten, etc.) en het kennen van de gesprekstechnieken, -regels en sociale conventies bij elke situatie;
- kunnen omgaan met verschillende communicatiemiddelen (teksten, films) en het hanteren van verschillende strategieën daarbij;
- hebben van inzicht in de mogelijkheden die ICT biedt om effectief te communiceren.